En god annonse bør vises til dem den er mest relevant for. Dette er noe som vil gi en bedre opplevelse for publikum, og et bedre resultat for deg som annonsør.
– I Amedia vet vi dette, og derfor jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre målgrupper mer nøyaktige, samtidig som vi alltid sørger for å ta hensyn til personvern og GDPR-lovgivning, sier Hanna Salahovic, Produktsjef for målgrupper og data i Amedia Salg og Marked.
Amedia var tidlig ute med å sikre grunnlag for datainnsamling gjennom aID, vår identitets- og innloggingsløsning. Omtrent 86 % av sidevisningene på lokalavisene og 45 % av sidevisningene på Nettavisen er i innlogget tilstand, noe som tilsier at Amedia har en høy innloggingsgrad.
– Med våre innloggede brukere får du førstepartsdata som gir et eksepsjonelt fundament for treffsikker annonsering, som ikke er avhengig av tredjepart cookies, samtidig som personvernet ivaretas og du får bedre frekvensstyring og rapportering, sier Salahovic.
Gjennom aID, har vi delt inn brukerne våre i ulike anonyme segmenter med felles karakteristika, som kjønn, alder, lokasjon og atferd, basert på data som gir oss kunnskap om leserne. Dette gjør det enklere for annonsørene å nå spesifikke målgrupper, som for eksempel menn som bor i Bergen og eier bil.
I Amedia er vi opptatt av kvalitet. For å sikre at annonsører når ut til de personene de faktisk vil treffe, ekskluderer vi blant annet innloggede brukere fra alle målgrupper ved mistanke om kontodeling. Når annonsører annonserer basert på målgrupper i Amedias aviser, vil de få mye større treffsikkerhet enn hos andre leverandører, og dermed få en større mulighet for at markedsføringen oppnår ønsket effekt.
Vi fikk gode resultater av dette da Trumf tok ut data basert på handelsstatistikken hos Meny sine Trumf medlemmer. Trumf sine data ble matchet med aID, som ble til en ny målgruppe. Denne er anonym og er identifisert som en 8 sifret kode. Med denne kampanjen viste det seg at 70 % av målgruppen ble eksponert av reklamen og salgsveksten hos målgruppen var 50 %, der målsetningen var 15 %.
De siste årene har det vært mye fokus på personvern, og europeisk rettsutvikling skjer raskt. Førstepartsdata innhentes i samsvar med strenge personvernregler og bransjestandard.
– Når vi samler inn førstepartsdata til annonsering gir brukeren samtykke direkte til nettstedet. Det gir brukeren bedre kontroll over hvilken informasjon som deles, samtidig som de har en viss grad av kontroll over hva de deler. Brukerne kan også enkelt trekke tilbake samtykket sitt eller be om sletting av data, sier Salahovic.
Med våre førstepartsdata er Amedia sikre på at ingen data misbrukes, men brukes kun til det beste for brukerne selv og for annonsørene.
Telefon: 02088
E-post:
Schweigaards gate 15
0191 Oslo
PB 1168 Sentrum
0107 Oslo
Design og utvikling av Bonefish.no