Etter et par år med økonomisk usikkerhet er optimismen tilbake i markedet for bolig og interiør. Virkes Handelsrapport har prognoser på 6 prosent vekst i privatmarkedet.
Hele 86 prosent av Amedia sine lesere eier egen bolig og 61 prosent av Amedias lesere planlegger oppussing det neste året, og de har høyere kjøpsvilje enn befolkningen ellers både inne og ute.
– Amedias lesere eier oftere bolig og er godt representert i livsfaser der behovene for bolig og interiør oppstår. Derfor er Amedia et smart sted å være synlig for aktører i kategorien, sier Christine Hoel Aamodt, senior analytiker i Amedia Annonse.
– Trenden er klar: Etter noen år med svekket kjøpekraft har viljen til å investere i egen bolig holdt seg stabil - noe som gjør at forbrukerne prioriterer mer strategisk, sier Hoel Aamodt.
Oppgradering og vedlikehold prioriteres over nyanskaffelser. Kombinasjonen av økt prisbevissthet, behovsdrevet forbruk og søken etter kvalitet, gjør at annonsører må gjøre seg mer relevante enn noensinne.
Livsfase former behovene våre når det kommer til bolig og interiør. Livsfaser påvirker hvordan vi bor – og hva vi trenger at hjemmet skal være. Derfor er det å segmentere på livsfase en viktig nøkkel for å forstå hva som driver kjøp innenfor bolig- og interiørkategorien og gir oss en større forståelse for hvordan vi skal kommunisere innenfor bolig og interiør.
Segmentene som er mer involvert enn befolkningsgjennomsnittet innenfor bolig og interiør er godt representert blant Amedias lesere. Samtlige av disse segmentene oppgir større oppussingsplaner enn befolkningsgjennomsnittet, men de er likevel forskjellige i hva de er opptatt av og hvordan de prioriterer:
Nyetablerte og barnefamilier handler mest interiør og møbler.
Etablerte boligeiere prioriterer hage, vedlikehold og energiløsninger.
Hytteeiere og seniorer investerer i komfort og brukervennlighet.
Miljøbevisste husholdninger er en stadig viktigere målgruppe, spesielt for bærekraftige løsninger.
– Med hybrid handel og økt behov for personlig vurdering før kjøp, er det viktig å treffe kundene i hele kjøpsreisen. Amedia treffer de mest attraktive segmentene, bidrar med lokal tilstedeværelse, høy tillit og sterke posisjoner på tvers av flater, forteller Hoel Aamodt.
I en tid hvor mange bransjer glir over i hverandre blir konkurransen om kundenes oppmerksomhet knivskarp. Bransjeglidning og lavere barrierer for kjøp (netthandel) gjør at det er avgjørende for annonsører innen bolig og interiør å differensiere seg og gjøre seg relevante for kundene. Da blir evnen til å forstå og møte målgruppenes faktiske behov helt avgjørende.
– Amedias unike innsikt gir annonsører et fortrinn. Vi vet ikke bare hvem folk er, men hva de planlegger, bryr seg om og faktisk gjør. Det gir bedre kampanjer, større effekt og smartere investeringer, sier Hoel Aamodt.
Ønsker du mer god og nyttig innsikt, ta kontakt med vår analyseavdeling på
Telefon: 02088
E-post:
Schweigaards gate 15
0191 Oslo
PB 1168 Sentrum
0107 Oslo
Design og utvikling av Bonefish.no