Lokalaviser beholder sin relevans i et fragmentert mediemarked, viser en ny medieundersøkelse

    Lokalaviser beholder sin relevans i et fragmentert mediemarked

    Publisert: 28. november 2024

    Til tross for at NRK nylig ble fremhevet som viktig for stadig flere nordmenn i kampanje sist uke, viser vår ferske medieundersøkelse at lokalaviser fortsatt anses som "viktigst for seg" (blant alle medier som er med i undersøkelsen, se graf)

    Her ser vi utover nyhetskonsum og spør om hvilke mediekanaler folk anser som viktigst for seg i sine daglige liv. Sosiale medier står i en særposisjon blant de yngste etterfulgt av lokale og nasjonal nettaviser, men totalt knytter nordmenn fortsatt sterke følelser til sine lokale nett og papir aviser som er hovedårsaken til at det anses som den viktigste mediekanalen for seg og sitt daglige liv.

    Hva kan forklare viktighet?

    Dette er komplekst, men i studien ser vi at følelser som grad av relevans, personlig nærhet, grad av tillitt og at mediet evner å skape engasjement er viktige faktorer for at et mediet anses som viktig for seg. Denne følelsen har en medvirkende effekt på bruk, men er ikke alt betydende. Dette og mye mer går vi dypere inn på i aMedieundersøkelsen 2024. Vi ser frem til å dele mer når rapporten er klar i starten av neste uke. Ta gjerne kontakt med Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. om den ønskes presentert.

    Komplementære roller i medielandskapet

    Selv om NRK og andre riksmedier har en bred apell, fyller lokalaviser en mer unik nisje ved å fokusere på det som skjer i nærmiljøet. Dette komplementære forholdet mellom nasjonale og lokale medier styrker det totale nyhetstilbudet i Norge. I en tid med rask medieutvikling og endrede forbruksmønstre, viser våre funn at lokalaviser fortsatt har en viktig plass i nordmenns mediebruk og daglige liv.

    Design og utvikling av Bonefish.no