Senior Markedsanalytiker Christine Hoel-Aamodt i Amedia ønsker i 2024 å jobbe enda tettere med våre samarbeidspartnere for å skape verdi for både annonsører og lesere.

    Lokalavisene representerer et stort potensial for norske annonsører

    Publisert: 18. desember 2023

    Uten frie medier har vi ikke et fungerende demokrati. Med en daglig digital dekning på 2 millioner lesere fordelt over 100 avistitler, er Amedia landets største utgiver av redaktørstyrte medier. 

    I en verden der demokratiet er under press, forstår vi at vår rolle er viktigere enn noensinne. 

    Lokalavisene skriver om saker som er viktig for folk, der de bor. Fra Finnmark i nord, til Agder i sør, forteller lokalavisene menneskers historier i møte med hverandre, samfunnet og livet. Gjennom å gi borgere informasjonen de trenger for å ta informerte valg, bli engasjerte, for å kunne påvirke og utvikle demokratiet, har lokalavisene et viktig samfunnsoppdrag. 

    Relevante medier fanger lesernes oppmerksomhet
    Oppmerksomhet er et knapphetsgode. For annonsørene, representerer lokalavisene en ressurs og et potensial. Alle lokalavisene har sitt eget preg, sin egen lesekontrakt med leserne. Fordi lokalavisene skriver om saker som angår folks hverdag, opplever leserne i stor grad at avisa er relevant for seg og sitt liv. En relevant flate er også en attraktiv flate for annonsører å være tilstede i.

    Lokale medier-undersøkelsen fra YouGov viser at lokalavisen er det mediet flest mennesker oppgir at er viktigst for seg og at de bidrar til en følelse av tilhørighet. Etter reklamefrie NRK, er det lokalavisene som oppfattes å ha det mest troverdige innholdet blant de norske mediehusene. En troverdig kontekst er en attraktiv kontekst for merkevarer og annonsører som tenker langsiktig. 

    Trygge, troverdige annonseflater
    I Amedia Salg og Marked jobber vi hver eneste dag for å dokumentere verdien av våre medier. Dette gjør vi for at annonsører skal få best mulig avkastning på sine annonseinvesteringer. Ikke bare for å generere mest mulig trafikk eller klikk, men for å bygge solid og langsiktig effekt for merkevarene som eksponeres. På denne måten kan vi sammen med norske annonsører fortsette å finansiere trygge, troverdige annonseflater som motvekt til polariserende algoritmestyrte medieaktører, kunstig intelligens og falske nyheter. 

    På veien inn mot 2024 ønsker vi å jobbe enda tettere sammen med våre samarbeidspartnere for å fortsette å skape verdi for både annonsører og lesere. 

     

    Kilder: Kantar (F&M MGI 23/2 Q3), YouGov/Amedia (Lokale medier 2023).

    Design og utvikling av Bonefish.no