Krev innsikt, verdi og effekt!

    Publisert: 21. september 2021
    Tag: aID

    Stå på kravene, kjære annonsør!

    Krev innsikt, verdi og effekt – rett og slett fordi annonsemarkedet trenger det. Og du som annonsør vil tjene på å kreve din rett, både på kort og lang sikt.

    Annonsemarkedet er tilbake til gamle høyder. Noen bransjer preges fortsatt av restriksjoner og usikkerhet, men i sum er det nå veldig god fart.

    Medieinvesteringene vokser og markedet preges av optimisme. Mediebyråforeningen melder om en vekst på 18,8 prosent i medieomsetningen via landets mediebyråer etter at årets første åtte måneder er unnagjort.

    Mediebedriftenes Landsforening på sin side kan melde om en annonsevekst på 10,8 prosent blant norske publisister – og hele 25,3 prosent digital vekst. Det er flere grunner til å løfte blikket – samt være positiv.

    Lesertallene som ble offentliggjort 15. september viser at norske medier fortsatt er veldig attraktive reklamekanaler. Redaktørstyrte medier med høy tillit, uovertruffen kontekst og trygt annonsemiljø står fjellstøtt i det norske medielandskapet.

    Og Amedia, med sitt nettverk av lokale medier, befester sin posisjon som den nest største publisistiske dekningskanalen – både totalt og digitalt. Såpass må vi kunne si om Norges desidert største lokale medieselskap.

    Et optimistisk reklamemarked og norske lokalmedier med solide posisjoner er tegn på et samfunn som er velfungerende.

    Annonsemarkedet står samtidig foran store endringer. Jeg vil kalle det en digital evolusjon. Med spennende og fantastiske muligheter. For norske annonsører, markedsførere og medier.

    Jeg tenker her på Google sin beslutning om å avvikle bruk av tredjepartsdata og tredjeparts cookies. Denne har blitt skjøvet på og blir kanskje skjøvet enda mer på - på grunn av Google sin store avhengighet av annonseinntekter. Realiteten er også at Apple avviklet tredjeparts cookies for flere år siden, som gjør at universet for målretting av annonser faktisk er svært begrenset.

    Store deler av den digitale markedsføringen, og spesielt programmatisk markedsføring, er bygd opp rundt bruk av tredjepartsdata og cookies. Men det var først da Google kom med sin beslutning at annonsemarkedet satte kaffen i halsen. Det er heller ikke til å stikke under noen stol at det programmatiske økosystemet tidvis kan preges av manglende transparens, innsikt i hvilken verdi som skapes og effekten av annonseringen.

    Uansett bør vi ta imot endringen med åpne armer. Transparens, kundereiser og ROI vil sette dagsordenen. Og de som eier egen data vil komme ut som vinnere. Og det er her førstepartsdata kommer inn.

    Amedias førstepartsdata er aID. aID er vår innlogging som er bygd på våre brukere og abonnenter. aID er ekte mennesker fordi vi baserer oss på nordmenns telefonnummer. Vi baserer oss ikke på paneler eller estimater, men ekte folk.

    Så ikke bare vet vi hva våre aID-ere er interessert i og hva de leser. Vi vet også hvem de er, hvor de bor, boligtype, om de har hytte, familesituasjon, hva slags type bil de har, og så videre. Dette fordi vi matcher brukerens telefonnummer mot ulike offentlige registre.

    Selvsagt har vi gjort alle våre aID-ere anonyme – fordi Amedia tar personvern og GDPR på høyeste alvor. Som annonsør og markedsfører får du tilgang til helt unik innsikt og målretting som svært få, om noen, kan matche. Dette skaper verdi og effekt.

    Hele 1,9 millioner nordmenn har nå registrert seg med aID. Og på våre lokalaviser har vi over 650 000 daglige innloggede brukere. Og dette vokser. Faktisk er 85 % av alle sidevisningene på lokalavisene fra innloggede brukere. Dette gir annonsører og markedsførere et stort univers for innsikt, verdi og effekt.

    Førsteklasses data alene gir veldig liten verdi. Vi må forstå hvordan vi skal maksimere verdien og effekten av dataen. Derfor investerer vi tungt i innsikt om AS Norge. Vi identifiserer hvilke drivere som skaper verdi innenfor ulike bransjer, hvem som er opptatt av hva og identifiserer store geografiske forskjeller i et ganske spredt land.

    Vi er også til stede over hele Norge med lokalaviser og selgere. Bergensere som sitter i Bergen. Tromsøværinger som sitter i Tromsø, og så videre. Med andre ord vi vet hva nordmenn er opptatt av. Det gjør at svært få, om noen, kjenner Norge bedre enn oss. Og dette deler vi med dere - selvsagt.

    Vi er på full fart inn i et annonsemarked som handler om å skape gode kundereiser basert på førstepartsdata fra norske medier og annonsørenes egne data. Og norske annonsører har virkelig mye spennende data om sine egne kunder.

    Vi i Amedia mener at det er her gullet skapes. Vi ønsker å samarbeide tett med annonsørene og mediebyråene for å skape de gode og effektive kundereisene bygd på annonsørdata og aID.

    Amedia og norske publisister vil alltid gi annonsekjøperne full innsikt og transparens, slik at vi sammen skaper verdi og effekt. Vi har treffsikre og kostnadseffektive annonseløsninger for alle. Sammen med dere ønsker vi å utnytte data for å skape de optimale kundereisene og den beste markedsføringen.

    Og gjennom aID får dere med stor sannsynlighet den aller beste førstepartsdataen i medie-Norge.

    Vi gir dere innsikt, verdi og effekt – og dette skal vi gjøre sammen!

    Christian Thu

    Salgsdirektør Amedia

    Design og utvikling av Bonefish.no