Mediakjøperen skal være krevende ovenfor mediekanalene – og sørge for at han/hun får best mulig kommunikasjon og eksponering for sine medieinvesteringer. Ja, mediekjøperen skal kreve blant annet kvalitet, innsikt og treffsikkerhet.
Det skriver kommersiell direktør Christian Thu i Amedia.
De dyktigste mediekjøperne stiller krav og spørsmål til oss som mediekanal. Det liker vi. Vi er til for å bli utfordret. På den måten utvikler vi oss – sammen med kundene. Slikt skaper resultater!
Det skjer mye i dagens mediehverdag. Statusen med korona-tider gir en del endringer i forhold til normalen. For mediekjøperen er det mye å sette seg inn. Jeg vil her prøve å forenkle litt, med fakta om situasjonen og mulighetene knyttet til Amedias lokale medier – samt vårt bredeste produkt; nemlig Nettavisen.
Amedia med våre lokalaviser og Nettavisen har aldri vært en større dekningskanal enn hva vi er nå. Ferske tall fra Forbruker & Media viser at vi når to av tre nordmenn hver uke. Med Nettavisen og våre lokalaviser har vi også en soleklar andreplass i det norske markedet blant digitale nyhetsmedier.
Og vi har en økning på 15 % i daglig digital dekning siden februar. Dette er jo selvsagt påvirket at koronasituasjonen, men det skyldes også at våre journalister har stått på døgnet rundt i disse korona-tider. For å holde norske lokalsamfunn best mulig orientert i en særdeles vanskelig tid. Ja, dette er vesentlig innhold - og innhold som ikke står på dagsorden hos multinasjonale sosiale medier!
Men ifølge ANFOs Korona Tracker fra 24-27. april sier fortsatt 82 % av annonsørene at de ikke har flyttet reklamekroner fra internasjonale medieplattformer til norske mediehus. Som mediekjøper er du ikke forpliktet til å støtte norske medier. Du skal ikke se på medieinvesteringen som dugnad. Men du er forpliktet til å forvalte merkevaren din og maksimere avkastningen på investeringen din.
Ifølge Medietilsynets mars-måling om tillit til medier i Norge, sier 62 % at de har svært lav eller ganske lav tillit til Facebook (mot 5 % som sier det samme om lokal-/regionsaviser). Dette er også en økning på 22 %-poeng mot samme tid i fjor.
Samtidig melder Medietilsynet 1. april at: «Nesten fem av ti nordmenn har støtt på falske nyheter om koronaviruset i løpet av den første uken med nasjonale tiltak knyttet til sykdommen. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Fire av ti har kommet over de falske nyhetene i sosiale medier».
Hvis du skal forvalte merkevaren din på best mulig måte, vil du da plassere merkevaren i en kanal med svært lav tillit og hvor det ikke er kontroll over falske nyheter? Du som mediekjøper har et stort ansvar!
Norske redigerte medier har et samfunnsansvar og styrer etter redaktørplakaten. Vi i Amedia vet at vår journalistikk skaper effekt for våre annonsører. Undersøkelser gjennomført av Respons Analyse på vegne av Amedia Q1 2020 viser at nordmenn er tre ganger mer positiv til reklame i lokale nettaviser enn i Facebook.
Men du som annonsør skal kunne kreve langt mer enn det å ligge i et troverdig og trygt miljø med eksponeringen din.
For eksempel skal du kunne kreve at annonsen din er synlig. IAB har definert bransjestandarden for «inscreen» til 70 % eller høyere. På godt norsk betyr det at du skal kreve at minst 70 % av annonsene dine har vært synlige minimum ett sekund. Bransjesnittet i Norge ligger faktisk helt nede på 63 %.
Du bør ikke ta til takke med at for eksempel 37 % av annonsene dine ikke blir vist. I Amedia jobber vi bevisst for å være markedsledende på dette området. Vi ligger på 85 % «inscreen» i snitt på våre annonseflater på våre aviser. Kvalitet er viktig for oss.
Du har også krav på innsikt. I 2020 er det ikke lenger godt nok å ha kampanjerapporter som kun viser antall visninger, brukere og kampanjeperiode. Du som mediekjøper skal også få innsikt i hvor personene bor, hvem de er og hva som kjennetegner de som så kampanjen din.
I Amedia har vi bygd vår kampanjerapport rundt aID. aID er vår innloggingsløsning for abonnenter. Vi har nå over 1,5 millioner nordmenn som er registrert med aID – og vi har over en halv million daglige innloggede brukere. Dette gir deg viktig informasjon, både før, under og etter kampanjer.
Ikke bare skal du som mediekjøper stille krav. Du bør stille strengere krav enn før. Du skal kreve reell dekning – og ikke hvor som helst. Du skal ivareta merkevaren din – og du skal passe på at den er i trygge omgivelser.
Sørg for at du gjør medieinvesteringer som er gode for ditt selskap både på kort og lang sikt.
Merkevarer krever godt stell. Og da må også miljøet prioriteres høyt!
Telefon: 02088
E-post:
Schweigaards gate 15
0191 Oslo
PB 1168 Sentrum
0107 Oslo
Design og utvikling av Bonefish.no