Gunnar Stavrum, sjefredaktør i KRS, forteller hvordan de første månedene har gått for den nye avisen
Fantastisk start for KRS Avisen Kristiansand
Publisert: 29. november 2023
Amedias nyeste avis har allerede fått solid fotfeste i en av landets raskest voksende byer. KRS Avisen Kristiansand har allerede 4.200 abonnenter etter fire måneders drift og det kommer titalls nye abonnenter hver eneste dag.
Amedia startet avisen i Kristiansand 1. august for å gi lesere og annonsører et alternativ til et lokalt mediemonopol. Vi valgte å lansere rett før valget for å bidra til å få den politiske debatten i Kristiansand tilbake på et riktig spor etter protestvalget i 2019. Responsen har vært formidabel og til tider føler vi oss klappet frem av næringsliv og lesere. Det forplikter.
Vi fortalte om avisen i en virtuell «17. mai-tale» og hadde kort tid på oss til å etablere en redaksjon. I løpet av høsten har vi fått på plass et sterkt lag av erfarne reportere og unge, entusiastiske journalister som har etablert KRS som et kjent navn i Kristiansand på rekordtid.
KRS lager journalistikk i øyehøyde med de 115.000 innbyggerne i Kristiansand, og dekker folks liv i hverdag og på fest. Vi er lite selvhøytidelige og romslige, uten å være ufarlige. Denne miksen av bypatriotisme og kritisk journalistikk har tydeligvis gått hjem hos leserne.
KRS satte preg på valgkampen gjennom å slippe ulike parter til orde, og bidro til at årets valgkamp ble gjennomført på ordentlig måte, uten de konspirasjonsteoriene og ærekrenkelsene som preget protestvalget i 2019. Slik markerte KRS at det var mediemangfold i byen.
Etter den tid har lesertallet skutt i været under store hendelser der KRS har vært nyhetsledende - nå sist under fadesekampen der Start røk ut av eliteseriekvalifiseringen fordi man ikke skrudde på undervarmen på Sør Arena.