Salgsdirektør Christian Thu forteller om vekst i digitale kundeaviser

    Dagligvarekundene endrer vaner

    Publisert: 29. november 2023

    Forbrukerne blir mindre lojale mot dagligvarebutikken sin. Samtidig ser vi at andelen som bruker digitale kundeaviser for å orientere seg om tilbud på dagligvarer, er i vekst.  

    – Parallelt med at befolkningen nå blir nødt til å prioritere strammere, ser vi at andelen som orienterer seg i digitale kundeaviser øker, opplyser salgsdirektør i Amedia Salg og Marked, Christian Thu.

    Den endrede økonomiske situasjonen, med høy prisvekst og svekket kjøpekraft blant husholdningene, gjør at forbrukerne reorienterer seg og endrer vaner. 75 prosent  av befolkningen oppgir at de vektlegger gode pristilbud når de skal handle dagligvarer, mot 68 prosent for bare to år siden (F&M). 

    Det er en økning i andel som bruker digital kundeavis i de fleste kategorier, men økningen er desidert størst blant dagligvarekundene. Bare siden 2021, har andelen økt med syv prosentpoeng. 

    – I en tid der majoriteten av kundene er på digitale flater, og stadig flere blir opptatt av å orientere seg om de beste tilbudene, er digitale kundeaviser brukervennlige og oversiktlige. Her får man mye informasjon og kan planlegge handelen etter nettopp de beste tilbudene,  utdyper han. 

    Dagligvarekundene er mye mindre lojale enn tidligere og handler der de finner de beste tilbudene. Ferske undersøkelser viser at hele 41 prosent av dagligvarekundene bytter dagligvarebutikk på grunn av tilbud, en økning fra 30 prosent fra 2022 (Nielsen IQ).

    – Pris som driver i dagligvarebransjen er viktigere enn noensinne og vi forventer at interesse for pris og produkt vil holde seg høyt i tiden fremover. Da er digitale kundeaviser et ypperlig alternativ, sier Thu. 

    Kantar har gjennom Forbruker & Media de siste årene kartlagt andelen av befolkningen som orienterer seg om varer og tjenester gjennom digitale kundeaviser. Undersøkelsen viser at det i 2021 var 19 prosent av befolkningen som leste digitale kundeaviser for å orientere seg om varer og tjenester. I 2023 har andelen steget til 26 prosent, som kan sies å være en markant oppgang. 

     

    Kilder: Nilsen IQ, Kantar (Forbruker & Media), Nettavisen 21.10.23

    Design og utvikling av Bonefish.no